
1 

This transcript is a typed copy from the original document of 
the SABC COMMISSION OF ENQUIRY INTO BLACKLISTING AND RELATED 
MATTERS. Published on the Mail & Guardian Online @ 
www.mg.co.za on 2006/10/14 
 
 

SOUTH AFRICAN BROADCASTING CORPORATION 

COMMISSION OF ENQUIRY INTO BLACKLISTING AND RELATED 
MATTERS 

 

REPORT 

 

1. INTRODUCTION:  THE ISSUES 

1.1. The Chief Executive Officer of the South African Broadcasting 

Corporation Limited, Mr. Dali Mpofu appointed a commission 

of enquiry on 29 June 2006 with the following terms of 

reference: 

 

“The first issue 

1.1. The existence or non-existence in the News and 
Current Affairs Division of the SABC of guidelines or 
stipulations in respect of the utilisation of independent 
political analysts/ commentators/ experts.  If such 
guidelines exist, whether they are already operational 
in practice or at a policy-formulation stage. 

1.2. The content of those guidelines or stipulations and 
whether they amount to undue ‘blacklisting’ or 
‘banning’ of such analysts.  (In this context the word 
‘undue’ shall include any arbitrary reason and/or 
improper or ulterior motive. 

1.3. The making of any remarks or assertions by any 
employee of the SABC in respect of the official SABC 
statement issued on 20 June 2006 (and discussed on 
SAFM on 21 June 2006).  More particularly whether 
such remarks or assertions were in conformity with 
the factual situation, as at that date, within the news 
and current affairs environment.  If not, the nature 

http://www.mg.co.za/


2 

and extent of any deviation and the probably causes 
thereof. 

 

The second issue 

1.4. The source(s) of the perceived or real low morale and 
employee dissatisfaction within the News and Current 
Affairs Division, if any, and the causes thereof. 

The third issue 

1.5. Whether the SABC’s current policies and practices in 
respect of the utilisation of independent political 
analysts/commentators/experts is in conformity with 
local and international best practice.” 

 

1.2. These issues were investigated over eight days of evidence 

during which 39 witnesses were heard. 

 

2. THE BACKGROUND 

2.1. The Commission of Enquiry had its genesis in the publication of 

an article in the Sowetan on 20 June 2006 under the headline 

“SABC BANS TOP MBEKI CRITICS”.  There was a sub-

headline stating “Gagging order slapped on black 

commentators”.  The article went on to state: 

“The SABC is embroiled in another controversy after 
recently being widely criticised for cancelling a 
documentary film about the rise to power in the ANC of 
President Thabo Mbeki.  The film was considered to be too 
critical of Mbeki.  The latest furore concerns the reported 
banning of four top black political commentators and 
analysts. 
 
The commentators are Aubrey Matshiqi, an independent 
analyst, William Gumede, the author of a book about 



3 

Mbeki and the ANC and Business Day journalists Karima 
Brown and Vukani Mde. 
 
Sowetan has reliably learnt that SABC editor Snuki 
Zikalala instructed his staff that views and opinions may 
not be sourced from the four commentators for news and 
current affairs programming. 
 
‘He specifically warned us not to engage them on matters 
pertaining to the [presidential] succession race in the ANC 
because of their alleged bias’ said the source. 
 
Matshiqi apparently worsened his relationship with the 
public broadcaster when he recently warned that the ANC 
succession battle could lead to civil war unless the party 
managed it carefully. 
 
‘We were told that we should ignore Matshiqi because he 
says there is a revolution coming’ said the source. 
 
Matshiqi confirmed to Sowetan last night that he had been 
told by the SABC producers that he was not welcome at 
the public broadcaster’s headquarters in Auckland Park. 
 
Business Day political editor Karima Brown, who has 
written extensively about the ANC leadership-struggle, 
said she was not shocked or surprised by the SABC’s 
move. 
 
‘I have not heard about the ban.  I was contacted recently 
to be a guest on AM Live and participate in the succession 
debate, but I was phoned again and told not to come’, she 
said. 
 
Brown and Mde have also rubbed Mbeki supporters up 
the wrong way by ridiculing the formation of the Native 
Club. 
 
The club, meant to attract ‘relevant black intellectuals’, is 
the initiative of Mbeki political advisor, Titus Mafolo. 
 
Neither Mde nor Gumede could be reached for comment. 
 



4 

Kaizer Kganyago, an SABC spokesman, refused to 
comment on whether Zikalala had issued the banning 
instructions, but said that the SABC considered quality 
when contracting independent commentators.” 

2.2. On June 21 2006 the Sowetan followed up this story.  It reported 

that Moeletsi Mbeki, the younger brother of President Thabo 

Mbeki ”is on the list of black commentators banned by the 

SABC on the authority of editor Snuki Zikalala”.  The 

implication of this article was that Moeletsi Mbeki had been 

excluded because of his critical approach to the government in 

relation to Zimbabwe’s political crises. 

 

2.3. The allegations published in the Sowetan took root in the media 

generally.  The SABC decided to issue a statement on the matter 

in the following terms: 

“Media statement – SABC responds to alleged ‘banning’ 
of ‘disloyal critics’ 

 

The SABC would like to state that the news division has 
not imposed any blanket bans on the use of individual 
commentators by our current affairs programmes as 
reported by the Sowetan today. 

 

After a number of problems experienced with experts and 
analysts, and some public feedback received by the SABC, 
a proposal was taken at a News Management meeting to 
devise policy guidelines on the use of commentators.  These 
problems did not relate to the commentators’ views on the 
succession debate or any specific topic or person, but to 
occasions where it was clear that commentators were 
sometimes ill-informed, providing viewers and listeners 
with analysis based on facts that were either incorrect or 
out of date. 

 

A discussion document was drafted by News Management, 
which would assist in establishing what kind of analysts 



5 

were appropriate, in terms of expertise and experience to 
comment on a relevant topic to be discussed on a current 
affairs programme. 

 

For example, the discussion document currently suggests 
that any analyst selected for their expertise and experience 
would preferably need to be attached to an academic 
institution, research organisation or body that is actively 
involved in the area that is under discussion or has the 
necessary capacity to do so.  The only intention is to assure 
the quality or our end product, as any other publication or 
business hopefully does. 

 

The SABC subscribes to freedom of speech in its policies 
and we strive to give the South African public a diversity 
of opinions and voices on any topic discussed.  Our daily 
panels on radio and television clearly attest to this.  In fact, 
any neutral observer will agree that principal players and 
organisations who have pronounced themselves on the so 
called succession debate have had ample coverage, almost 
on a daily basis on SABC platforms. 

 

The discussion paper is just that, a discussion paper.  
Nothing has been made into policy and the SABC wonders 
where these sources within and outside the SABC got the 
false information that this was now policy at the News 
department.  SABC policies are determined by the Board 
of the SABC not by departments.”  

 

 

2.4. As a response to the criticism levelled at it in the Sowetan, the 

spokesperson for the SABC, Mr. Kaizer Kganyago appeared on 

AM Live on 21 June to convey the official stance of the SABC 

as contained in its statement.  He was questioned about the 

statement by the presenter of AM Live, Mr. John Perlman.  What 

followed was wholly unanticipated by Mr. Kganyago.  While the 

latter insisted that there was no blanket ban on anybody, Mr. 

Perlman informed listeners that the system of excluding 



6 

commentators was “already in practice”.  He stated, “Mr. 

Kganyago, it is happening in practice that certain people are 

no longer being used on SABC by instruction”. 

2.5. An extraordinary situation thus arose in terms of which an 

official SABC statement was being contradicted on air.  The 

debate was fuelled by the publication of further articles and 

letters in the press.  Former employees of the SABC lent support 

to the allegations of blacklisting.  Accusations and counter-

accusations abounded.  More names were added to the list of 

those allegedly excluded.  The GCEO felt that the matter had to 

be addressed by an independent commission of enquiry. 

3. PROCEDURE AND METHODOLOGY 

3.1. The Commission was given the discretion to adopt rules and 

procedures designed to achieve a speedy but in-depth enquiry. 

3.2. The Commission was informed in advance that it was required to 

take all reasonable steps to ensure that any persons appearing 

before it were adequately protected from any undue influence, 

pressure, intimidation or coercion. 

3.3. The Commission had no powers of compulsion.  Open 

invitations were extended to any person who wished to appear 

before the Commission or make a written submission.  

Ultimately, the Commission heard 39 witnesses.  Several of 



7 

these witnesses testified only on condition of anonymity.  

Although many of the witnesses came forward voluntarily, the 

Commission specifically requested that a number of individuals 

appear before it.  All of the Commission’s requests in this regard 

were complied with. 

3.4. The proceedings before the Commission were no a trial nor a 

vehicle for enquiring into labour disputes.  The Commission’s 

task was to investigate the matters within its terms of reference.  

In certain instances there are irresoluble disputes of fact.  

However, the core findings are based upon evidence which is 

undisputed. 

3.5. The allegations levelled against the SABC were, in truth, 

directed against Dr Zikalala, the Group Executive:  News and 

Current Affairs.  Unavoidably, therefore, the enquiry focused on 

Dr Zikalala.  It was decided that it would be appropriate to invite 

Dr Zikalala to testify early in the proceedings and thereafter 

afford him the opportunity of responding to such allegations as 

emerged at the end of the proceedings.  It was considered 

important that Dr Zikalala be given a fair opportunity to 

comment upon and respond to accusations that had been levelled 

against him.  We are satisfied that this opportunity was afforded 

to him. 



8 

3.6. In the course of proceedings, various persons questioned the 

independence of the members of the Commission and Professor 

Guy Berger, whom the commissioners had engaged as an 

advisor.  Mr. Golden Miles Bhudu, in his written submission, 

questioned Mr. Sisulu’s position as a member of the ANC and 

past CEO of the SABC.  When he appeared before the 

Commission, however, he did not 

3.7. Commission on the second occasion, he was so informed, and 

did not take the matter further. 

3.8. Before the Commission commenced its work, attorneys 

representing certain witnesses raised a series of questions 

concerning the presence of Professor Guy Berger.  Similar 

concerns were raised by certain witnesses during the course of 

proceedings.  The gist was that he had prejudged the controversy 

and was close to SABC management.  The commissioners 

pointed out they were satisfied with the independence of 

Professor Berger as a resource person and further that he had no 

decision making or fact finding powers.  This response was 

conveyed to those who expressed concern and they all proceeded 

to testify. 

3.9. The issues canvassed in this report are matters of substantial 

public importance to South African democracy and the role of 

public broadcasting therein.  It would indeed be abhorrent, and at 



9 

gross variance with the SABC’s mandate and policies, if 

practices of the old order were being repeated in the new, with 

the effect of again disqualifying South Africans from democratic 

discourse and debate.  For this reason, we are firmly of the view 

that this report should be released to the public after 

consideration by the Board.  The controversy giving rise to the 

appointment of the Commission is a matter of public record.  In 

appointing the Commission, the GCEO, Mr. Mpofu stated that 

he “chose to go for independent persons of generally accepted 

high integrity so that the public would feel secure that we 

were not trying to sweep anything under the carpet”.  The 

Chairperson of the Board, Mr. Eddie Funde, likewise recognised 

that if there has been a breach of the SABC’s policies, this was 

something the “public would have to know about”. 

4. THE SABC’S MANDATE 

The Broadcasting Act 

4.1. No discussion of the issues raised by this enquiry can 

meaningfully occur without a proper appreciation of the role of the 

SABC as a public broadcaster.  Some of the witnesses who 

appeared before the Commission sought to draw comparisons 

between the SABC and privately owned media organisations.  In the 

main, such comparisons are inappropriate.  The SABC has a 

statutory mandate which flows primarily form the Broadcasting Act 



10 

4 of 1999.  This Act places particular obligations upon the SABC.  

The preamble to the Act acknowledges that “the South African 

broadcasting services are owned and controlled by South 

Africans”.  It also records the objective of encouraging “the 

development of South African expression by providing a wide 

range of programming that refers to South African opinions, 

ideas, values and artistic creativity”.  It resolves to “align the 

broadcasting system with the democratic values of the 

Constitution and to enhance and protect the fundamental rights 

of citizens”.  These broad objectives are reflected in the statute 

itself. 

4.2. Section 2 of the Act records the objects of the Act as including 

the following: 

“2. Object of Act 

The object of this Act is to establish and develop a 

broadcasting policy in the Republic in the public 

interests and for that purpose to – 

(a) contribute to democracy, development of 
society, gender equality, nation building, 
provision of education and strengthening 
the spiritual and moral fibre of society; 

(b) safeguard, enrich and strengthen the 
cultural, political, social and economic 
fabric of South Africa; 

. 

. 



11 

. 

(c) ensure plurality of news, views and 
information and provide a wide range of 
entertainment and education 
programmes…” 

 
4.3. Section 6 of the Act requires the SABC to comply with a charter.  

It must also formulate policies relating, inter alia, to news and 

programming. 

4.4. This enquiry has focused on the public service obligations of the 

SABC.  Section 10 of the Broadcasting Act provides in relevant 

part: 

“10. Public Service 

(1) The public service provided by the Corporation 
must -  

(a) make services available to South Africans 
in all the official languages; 

(b) reflect both the unity and diverse cultural 
and multilingual nature of South Africa 
and all its cultures and regions to 
audiences; 

(c) strive to be of high quality in all of the 
languages served; 

(d) provide significant news and public affairs 
programming which meets the highest 
standards of journalism, as well as fair and 
unbiased coverage, impartiality, balance 
and independence from government, 
commercial and other interests…” 

 

 The Code of Conduct 

 



12 

4.5. The SABC’s Code of Conduct was developed in 1993 and was 

revised in its 2004 editorial policies to incorporate new 

developments and changes in the law.  In its present form, it 

affirms a commitment to the principle of editorial independence.  

Those parts of the Code which are relevant to the present enquiry 

include the following: 

4.5.1. “We report, contextualise, and present news and 

current affairs honestly by striving to disclose all the 

essential facts and by not suppressing relevant, 

available facts, or distorting by wrong or improper 

emphasis.” 

4.5.2. “We understand that if South Africans are to meet 

the challenges of building a nation and a strong 

democracy, they must have access to relevant, 

reliable, and timely information of the best quality.  

In covering newsworthy events, we aim to give them 

what they need in order to make informed decisions 

about their lives.” 

4.5.3. “the SABC is not the mouthpiece of the government 

of the day, nor should it broadcast its opinion of 

government policies, unless they relate directly to 

broadcasting matters.” 



13 

4.5.4. “We seek balance by presenting relevant news on 

matters of importance, as far as possible.  This may 

not always be achieved in a single programme or 

news bulletin, but should be done within a 

reasonable time.” 

4.5.5. “We resolutely uphold the principle of journalistic 

freedom and see the protection of a journalist’s 

sources as an important part of this principle…” 

4.5.6. “We do our utmost to make a timely correction of 

any information that was broadcast and is found to 

be inaccurate.” 

The editorial policies 

4.6. Through broad external and internal consultation, the SABC has 

developed policies covering a wide range of editorial issues.  

This enquiry is concerned with those policies applicable to news 

and current affairs programming.  It should be noted, however, 

that a substantial portion of the witnesses were unaware or vague 

about the content of these policies. 

4.7. In the introduction to the policies concerning news and current 

affairs, the following is stated: 

“the SABC occupies a distinctive position of trust in the 
lives of its viewers and listeners.  We are the most 



14 

extensive, all-inclusive and diverse news organisation in 
South Africa.  The SABC considers it a duty to provide 
consistent, relevant, useful and top quality information 
and analysis on which all South Africans can rely as they 
discuss and deliberate, form opinions and build a 
common future.” 

The policy states further: 

 

“The SABC should offer information that is substantial, 
and analysis that is authentic and meaningful to ordinary, 
enquiring South Africans so that they can form their own 
opinions.” 

 

4.8. The use of analysts and commentators is specifically addressed 

in the SABC’s policies in the following terms: 

“Use of guests, analysts and specialist commentators 

The SABC’s principle of providing the full spectrum of 
opinions, perspectives and comment also applies to 
selection and use of guests, analysts and specialist 
commentators.  This requires editorial staff to choose, as 
participants, people who have a wide range of views, 
opinions and perspectives, and are drawn from all over 
the country.  Such people should be required to declare 
any vested interest they may have in the matter to be 
discussed.” 

 

Core editorial values 

 

4.9. Apart from the Code of Conduct and specific editorial policies, 

the SABC is guided by what it describes as “core editorial 

values”.  These values are, amongst other things, informed 

directly by the Constitution.  The matter is put thus: 



15 

“The values articulated in the Constitution – including 
national development, unity, diversity, non-racialism, 
non-sexism, democracy and human dignity – represent 
those things that are commonly held by South Africans to 
be important.  They bridge political, class, social and 
gender divides, and although we are still at the start of 
our project of national development, those are what 
anchor us as a nation.  For the public broadcaster, then, 
they must form the foundations of our editorial policies.” 

 

4.10. Among the core editorial values stressed by a number of senior 

witnesses who appeared before the Commission was the value of 

transparency and honesty: 

“The SABC ensures that the principles of honesty, 
openness and transparency govern every aspect of its 
relationship with shareholders, stakeholders, suppliers 
and the public.” 

 

4.11. The effect of these provisions is that any exclusion of persons for 

reasons of political orientation (or any other unacceptable 

reason) would be a clear violation of the SABC’s own policies 

and codes.  Such an exclusion would be extremely serious.  It 

would undermine our democratic ethos and deprive the public of 

the full spectrum of views to which it is entitled. 

The status of the SABC’s policies 

4.12. The SABC’s policies are specifically mandated by the 

Broadcasting Act.  They are the product of an extensive process 

of consultation and debate, not simply within the SABC but 

among the public at large.  The process was time consuming and 



16 

wide ranging.  The SABC’s policies are binding upon everybody 

in the organisation.  While they are subject to continual 

assessment and revision, the cannot be changed without Board 

approval. 

4.13. Both Mr. Mpofu and Mr. Funde, were clear that there could be 

no changes to the SABC’s editorial policies without Board 

approval.  They were also clear that in relation to the use of 

analysts and commentators, the policy reproduced above was 

operational on 21 June 2006 and that there had been no changes 

to that policy effected by the Board.  Both were aware that there 

had been some “discussion” on the issue of the use of analysts 

and commentators but that there had been no official change to 

the policy. 

The “guidelines” 

4.14. In the media statement issued by the SABC on 20 June 2006 

reference is made to a proposal to devise policy guidelines on the 

use of commentators.  The media statement also refers to the 

drafting of a “discussion document” to ”assist in establishing 

what kind of analysts were appropriate in terms of expertise 

and experience to comment on a relevant topic to be 

discussed on a current affairs programme”.  The media 

statement makes it clear that the discussion document is not yet 

SABC policy. 



17 

4.15. We were furnished with a copy of the discussion document.  It is 

headed “Guidelines on the use of commentators, experts and 

analysts by SABC news”.  It was drafted by Mr. Graham Welch 

on the instruction of Dr Zikalala.  According to Dr Zikalala, Mr. 

Welch was asked to “develop guidelines based on 

international experience”.  The discussion document provides 

as follows: 

“The purpose of this document is to provide guidelines 
for SABC’s editorial staff on the use of commentators, 
experts and analysts (hereafter referred to as 
commentators) in news programming, in a way that 
facilitates the fulfilling of our public service broadcasting 
mandate. 

Commentators are used in News programming in order 
to fulfil two main functions namely: 

 To offer analysis of developments within a story. 

 To offer an alternative view of developments within a 
story. 

In order for a commentator to be in a position to deliver 
on this they need to fulfil certain criteria, including being 
an expert in the field, having a good understanding of the 
issue under discussion and in certain instances having 
direct experience of the issue under discussion. 

Diversity 

As per the editorial policy, News should strive to offer the 
full spectrum of views and perspectives on the issues of 
the day; in practical terms this means that editorial staff, 
when selecting commentators, should not rely on the 
same voices (and faces, in the case of television) to 
comment on particular issues.  There are few areas in 
South Africa life where there is only one competent 
commentator that is able to provide a view; over time, 
these selections should aim to include as many different 
individuals as possible. 

Furthermore, the commentators should, as outlined in the 
editorial policy, be as demographically representative of 



18 

the South African population as possible.  This, in 
practice, means that a conscious effort must be made by 
the individuals responsible for these editorial decisions to 
ensure that issued of race and gender are addressed when 
making the selection. 

Competency 

Commentators must have a demonstrable level of 
competency in whichever field they are selected to speak 
about.  Generally this will mean that they are attached to 
some sort of academic institution, research organisation 
or body that is actively involved in the area that is under 
discussion.  Where possible ‘independent experts’ should 
be avoided.  It is also important that News avoids using 
commentators whose knowledge of a particular subject is 
based largely on a reading of the media – unless, of 
course, the discussion involves the media. 

Additionally, beyond competency within the specific field, 
the commentators should be comfortable in front of a 
microphone or camera and be able to operate effectively 
in a media environment.  Do not underestimate the 
importance of a commentator’s ability to deliver a pith 
sound-bite. 

Identification 

The commentators must be clearly identified.  This 
includes clearly indicating which organisation, institution 
or company the individual represents, so the audience can 
contextualise where the remarks are coming from. 

The media 

Where possible News should avoid using individuals from 
rival media organisations as commentators.  If it is 
necessary to get a media perspective on developments, the 
relevant specialist editor with the News Division should 
be utilised.  As a general rule, non-SABC media workers 
should be spoken to as newsmakers and not 
commentators.” 

 

4.16. We were told that these guidelines are now with the Board.  

What is clear, however, is that up until now, there has been very 

little consultation about the guidelines with the SABC itself.  



19 

While there was a vague awareness of the fact that a discussion 

document had been drafted, very few individuals within the 

SABC had any knowledge of the detail of the document and 

certainly had not been consulted.  It is, of course, possible that 

consultation will take place in due course.  The process, 

however, is strikingly at odds with the way in which the current 

SABC policies were formulated.  As indicated above, these 

policies were the product of extensive consultation, with within 

and outside of the SABC. 

4.17. Shortly after the controversy broke on 20 June 2006, there was 

an attempt hastily to convene a workshop on the use of 

commentators and analysts.  This was plainly a response to the 

problems that had arisen.  In the event, no workshop took place.  

As attempt to convene a workshop on such an important matter 

with virtually no advance notice was, in any event, doomed to 

failure. 

4.18. It is quite apparent that the discussion document, irrespective of 

its merits and demerits, cannot supplement or supplant the 

SABC’s policies without Board approval.  At the conclusion of 

this report, we assess whether or not the SABC’s policies in 

relation to the use of commentators are in conformity with 

international standards.  Comment will also be made on how the 

“guidelines” relate to existing policy and whether any 

inconsistencies exist.  It suffices at this stage to stress that 



20 

although Dr Zikalala’s mandate to Mr. Welch was to draft 

guidelines based upon international standards, it turns out that on 

his own admission Mr. Welch did no have reference to any 

international standard at all. 

5. THE EVIDENCE ON EXCLUSION OF COMMENTATORS 

The Commission’s approach 

5.1. Our point of departure is that it is perfectly permissible for the 

SABC to have in place a policy dealing with the selection and 

utilisation of commentators and analysts.  Nobody who appeared 

before the Commission suggested otherwise.  Clearly, the SABC 

has a duty to screen persons as authentic experts and persons 

who will add value to programming.  Mr. Mpofu stressed the 

matter of  “quality” in this regard.  We note, however, that 

“quality” should be assessed over time, in the ongoing discourse 

and debate by a range of experts and their interrogation by 

SABC journalists, rather than by one-off decisions relating to 

each-and-every programme which would assume the existence of 

absolutely neutral and unassailable experts.  The main point we 

would like to stress is that any decisions on who constitutes a 

legitimate commentator or analyst must be consistent with the 

SABC’s mandate and particularly its duties as a public 

broadcaster as elaborated in its editorial policies. 



21 

5.2. the kernel of the problem is whether decisions were taken or 

instructions given which were not justifiable in terms of the 

SABC’s mandate and policies.  In assessing this issue, the 

minimum that is required is that such decisions are taken in good 

faith having regard to the SABC’s mandate and policies.  Good 

faith, however, is a necessary, but not a sufficient condition.  In 

addition, such decisions have to be objectively defensible. 

5.3. The SABC is required to be honest, open and transparent.  It is 

not the mouthpiece of the government of the day.  It is required 

to be accountable.  Accountability is a core value of the 

Constitution.  It means that South Africans should have a right to 

have reasonable explanations for decisions taken.  In a 

memorable passage, frequently cited with approval by our 

courts, the late Professor Etienne Mureinik stated: 

“If the new Constitution is a bridge away from a culture 
of authority, it is clear what it must be a bridge to.  It 
must lead to a culture of justification – a culture in which 
every exercise of power is expected to be justified; in 
which the leadership given by Government rests on the 
cogency of the case offered in defence of its decisions, not 
the fear inspired by the force of its command.  The new 
order must be a community built on persuasion, not 
coercion.” (Etienne Mureinik “A Bridge to Where?  
Introducing the Interim Bill of Rights” (1994) 10 South 
African Journal on Human Rights 31 at 32). 

We investigate whether reasons were given for the exclusion of 
certain individuals as analysts or commentators, both to 
employees required to implement the exclusions, and to the 
public in response to the Sowetan’s news report on the issue.  In 
addition, we examine the quality of the reasoning.  Problems are 
found to exist on both counts. 



22 

5.4. In assessing the manner in which decisions were taken or 

instructions given concerning the use of commentators, we do 

not wish to be understood as second guessing those by whom the 

decisions were taken.  It is not our task to prescribe whom the 

SABC should use as analysts or commentators.  We do no more 

than assess whether the decision in question were objectively 

defensible in terms of the SABC’s mandate and policies.  In 

some instances, while decisions might have been “well 

intentioned”, it does not follow that they are objectively 

consistent with the SABC’s mandate and policies.  Instead, we 

have found that there is a disturbing variance in several cases. 

5.5. We deal with only those individuals in respect of whom it was 

admitted or proved that instructions (or at least intimations) had 

been given that they should not be used at all or should not be 

used for particular purposes or should be used subject only to 

conditions.  In each case we assess whether there was an 

objectively defensible basis for the decision or intimation. 

5.6. It was impressed upon us that account had to be taken of the 

nature of the SABC as an institution and the hierarch of decision 

makers.  We accept that this is a matter which forms part of the 

equation.  Irrespective of the size of the organisation, however, 

we are concerned with the manner in which important powers 

have been exercised.  In virtually all cases, the personality and 

power of Dr Zikalala loomed large.  Although he seldom dealt 



23 

directly with individual producers or presenters, his instructions 

were filtered down usually through the head of news to the 

executive producers of the programmes in question.  In the case 

of television, Dr Zikalala would communicate with the head of 

news, Mr. Amrit Manga.  As far as radio is concerned, the 

person who occupied the position in an acting capacity at the 

relevant time (but no longer) was Mr. Solly Phetoe.  Dr Zikalala 

described the executive producers as the “gatekeepers” who were 

obliged to ensure that stories are fair, balanced and accurate.  

Programme line-ups are discussed and debated by the presenters, 

producers and executive producers.  Should there be any 

disagreement among them on the line-up, it is the executive 

producer who has the final say because he or she takes editorial 

responsibility for the content.  Executive producers can, of 

course, be overruled by the heads of news or Dr Zikalala himself.  

As Dr Zikalala put it, “what I say has to go”.  In this regard, we 

note that there were instances where prior vetting occurred rather 

than retrospective counselling or reconsideration.  This 

undermines the principle of editorial responsibility at executive 

producer level.  Thus, instead of decisions being taken at each 

operative level, with occasional voluntary upward referral for 

advice, there have been instances where producers and executive 

producers were required in advance to submit names of proposed 

analysts or commentators to the level above them.  We revert to 

this control-based system later. 



24 

5.7. In terms of the SABC’s policies, Dr Zikalala does not have the 

last word.  That power, in theory, is vested with the Group Chief 

Executive Officer who is designated as the editor-in-chief.  The 

SABC’s policies specifically envisage a range of decisions being 

taken by the editor-in-chief.  The matter is put thus: 

“In this regard, subject to standard management and 
editorial controls, programme producers and 
commissioning editors are responsible for either the 
production of the programme or the editorial control, or 
both.  Should any difficulty arise during programme 
production and/or editorial control, or the programme 
producer or commissioning editor be unsure of anything, 
they should consult their supervisor for guidance.  This 
process of voluntary upward referral could extend as far 
as the group chief executive officer, in his capacity as 
editor-in-chief.  The role of editor-in-chief is one of many 
responsibilities that the GCEO assumes and should not 
be confused with the functions of the Heads of Radio, 
Television, News, Sports, and Education or of the other 
editors and channel and station managers employed by 
the SABC.  The GCEO’s role is not to make day-to-day 
programming or newsroom decisions.  However, the 
Board of the SABC delegates responsibility, and holds 
accountable the GCEO for the performance of all news 
and other programmes, broadcast and presented on all 
SABC radio, television, internet and other multi-media 
platforms.” 

In this system, it appears that the GCEO as editor-in-chief only 

operates as such when problems are referred upwards for advice 

or decision.  While this “occasional” role is understandable, 

given the other responsibilities of the GCEO, it does mean that 

the real editorial power lies with the Group Executive: News and 

Current Affairs position. 

5.8. While the system of upward referral permits a hierarch of 

decision making in situations where there is uncertainty, the 



25 

policies make it clear that “as a rule, and as a matter of policy, 

the authority for editorial decisions is vested in the editorial 

staff”.  As will become apparent in due course, critical editorial 

decisions were taken out of the hands of editorial staff when it 

came to the utilisation of certain people as commentators or 

analysts. 

5.9. It is against the background of the SABC’s mandate and policies 

that we turn to consider the evidence concerning the exclusion of 

certain analysts.  It should be noted that most of the following 

discussion concerns SAFM and particularly the AM Live 

programme.  The Commission did not uncover evidence of 

controversial exclusions as regards other radio stations or 

programmes.  However, there are instances where current affairs 

shows on television were affected.  It may further be noted that 

allegations were made about the exclusions of the SABC’s own 

reporters (notably African-language speakers) from AM Live as 

regards to their use as experts.  However, we did not extensively 

pursue this matter which falls outside our immediate concerns. 

What is raised by this, however, is the matter of the degree of 

specialist expertise by the SABC’s own employees, a matter to 

which we will return. 

Karima Brown 



26 

5.10. Karima Brown was formerly an executive producer of AM Live.  

Since leaving the SABC she has become the political editor of 

Business Day.  She was frequently used as a commentator or 

analyst after her departure from the SABC. 

5.11. Dr Zikalala was unambiguous that he had given an instruction 

not to use Ms Brown as an analyst.  His reason was stark.  For 

him, Ms Brown has spread untruths.  This charge flowed from 

the fact that Ms Brown (together with Vukani Mde) had co-

authored a front page article in Business Day on 23 August 2005 

under the headline “MBEKI FUELS ANC FEUD, FACES 

DOWN ZUMA ALLIES”.  The article purported to reflect a 

crisis of unity in the ANC and described events which had 

purportedly taken place at the party’s National Working 

Committee.  It turned out that the story was wrong in a 

fundamental respect.  President Mbeki had not attended the 

meeting described in the article.  Business Day accordingly 

published a correction on 24 August 2005 and an apology the 

next day. 

5.12. For Dr Zikalala, Ms Brown was a person who spread untruths 

and could not be used “to come and give an analysis”.  He 

repeatedly used the analogy of a witness who lies in a court of 

law –  



27 

“…in any court of law, if you lie, you can’t be called back 
as a witness.  … if a person lied publicly … then how am I 
going to trust that person?” 

In similar vein, “if a witness … lies (one will) never call that 

witness again because he fabricates stories” 

5.13. Taken on its own, the justification for excluding Karima Brown, 

namely, that she had published untruths, was seemingly 

unanswerable.  On closer consideration, however, it proved to be 

both unsustainable and inconsistently applied. 

5.14. The article giving rise to the accusation made it clear that the 

information was based upon unnamed sources.  That this was 

indeed the case was put beyond doubt in the retraction.  The 

retraction stated the following: 

“It appears that our lead story yesterday may have been 
flawed.  We cannot sustain our contention that President 
Thabo Mbeki attended a meeting of the African National 
Congress (ANC) National Working Committee at the 
ANC headquarters in Johannesburg on Monday and that 
he had ‘come down hard’ on key backers of former 
Deputy President Jacob Zuma.  The ANC insisted last 
night that Mbeki was not at the meeting but normally 
reliable sources say he was.  Officially, Mbeki is on 
holiday this week and our enquiries leave substantial 
doubt that he did, indeed attend the National Working 
Committee meeting.  We are proud of our political 
reporting on Business Day and we are deeply disturbed at 
the possibility that we may have erred badly.  We 
apologise to readers for our inability to substantiate our 
report.  We will make further enquiries and keep readers 
fully informed of the results.” 

The apology stated the following: 

“Despite our best efforts we are unable to substantiate 
our front page lead report on Tuesday that President 
Thabo Mbeki attended a meeting of the African National 



28 

Congress (AC) National Working Committee on Monday, 
where, we reported, he clashed with supporters of former 
Deputy President Jacob Zuma.  As a result, we have no 
option but to unconditionally retract our assertions in the 
report about Mbeki.  We apologise unreservedly to our 
readers, the ANC National Working Committee and the 
President for the report.” 

 

5.15. When it was put to Dr Zikalala that Ms Brown had not 

necessarily deliberately spread untruths, but that she may have 

been the victim of sources who had lied to her, he introduced a 

different dimension.  Now, the question was not so much 

whether she had lied, but whether or not she was a good 

journalist.  A good journalist, contended Dr Zikalala, would 

never have made such a serious error.  While that may be true (a 

matter upon which we do not pass judgment), it is a substantially 

different reason for not using Ms Brown as an analyst.  Mr. 

Brown in her evidence before the Commission did not seek to 

make excuses for the error that had occurred.  She unequivocally 

acknowledged the mistake.  Taken as a separate reason for 

excluding her, this rationale (the quality of her journalism) may 

have a degree of legitimacy.  However, her employer has 

continued to retain her services, despite the erroneous report. 

5.16. Once Dr Zikalala’s primary reason for excluding Ms Brown as a 

commentator is advances, namely, that she purveyed untruths, it 

ought axiomatically to follow (for all the reasons given by Dr 

Zikalala) that she should not be used for any purpose at all.  As 

Dr Zikalala put it, “our credibility is of primary importance”.  



29 

This, however, was not consistently Dr Zikalala’s stance.  He 

went on to tell the Commission that he was prepared to permit 

Ms Brown to be used in relation to articles that she had written.  

In other words, should she write an article of interest, there 

would be no objection to her use in regard to discussion of such 

an article.  Her use in this capacity does not square with his 

earlier objection to her involvement in the Business Day story 

and the need for the SABC to ensure its own credibility. 

5.17. The issue, however goes further.  Another justification advanced 

by Dr Zikalala, but not confined to Ms Brown excusively, was 

that he did not favour the use of journalists and editors “from 

competitor publications to comment on current affairs 

issues”.  This was because the SABC and newspapers such as 

The Star or Business Day were competing for audiences.  The 

same concern appears later in the draft policy elaboration 

prepared by Mr. Welch (and not approved by the Board at the 

time of the exclusion of Ms Brown).  We are extremely sceptical 

of this notion, which appears to have no international precedent 

for a public broadcaster whose rationale is, anyway, not that of 

competitor to private media in general, let alone the print media.  

Even if it were to be accepted, however, it would be a basis for 

not using journalists at all.  That, however, was not Dr Zikalala’s 

standpoint.  On the contrary, he was content to use Ms Brown in 

relation to articles that she had written. 



30 

5.18. Dr Zikalala’s attitude to the use of Ms Brown was conveyed to 

the head of news Mr. Phetoe who in turn conveyed it to Mr. 

Steven Lang, the executive producer of AM Live.  It was Mr. 

Lang’s task to convey it to the AM Live team, including the 

presenter, Mr. Perlman.  For Mr. Lang, whether Ms Brown was 

discredited or not was “an open question” on which he could 

not comment.  He personally did not have a problem using Ms 

Brown.  Indeed she was often used under Mr. Lang’s tenure as 

executive producer.  Most significantly, however, Mr. Lang was 

“never satisfied” with the explanation given to him by Mr. 

Phetoe. 

5.19. Mr. Lang, unlike Dr Zikalala, was alive to the distinction 

between a mistake and a lie.  He was prepared to assume that Ms 

Brown had made a mistake in relation to the article in question.  

Accordingly, Mr. Lang was “very uncomfortable” about the 

exclusion of Ms Brown.  His discomfort flowed from the fact 

that as political editor of Business Day, Ms Brown was someone 

with “standing in our society and someone who is entitled to 

make political comment”. 

5.20. Mr. Phetoe, in his evidence, stated that he had a discussion with 

Dr Zikalala about the fact that Ms Brown had reported an 

“incorrect story”.  When she was scheduled to be used shortly 

thereafter, Mr. Phetoe had a problem with a person who “had 

just made a terrible mistake”.  While he recognised that Ms 



31 

Brown had probably made a mistake, he considered that “her 

credibility was at issue.” 

5.21. For the sake of completeness, we deal with the position of 

Vukani Mde, the co-author, with Ms Brown, of the controversial 

article.  Dr Zikalala did not believe that Mr. Mde could have 

played any significant role in writing the article.  This was 

because he was a junior journalist.  There was no evidence to 

suggest that any instruction had been given not to use him as a 

commentator or analyst. 

5.22. Our conclusion on the allegations concerning the exclusion of 

Ms Brown are as follows: 

5.22.1. An instruction was given by Dr Zikalala that she should not 

be used as an analyst, although she could be used in relation to 

articles that she had written. 

5.22.2. Dr Zikalala’s justifications for her partial exclusion do not 

withstand critical scrutiny.  This is compounded by the fact that 

they are inconsistent. 

Aubrey Matshiqi 

5.23. Until recently Mr. Matshiqi was an independent political analyst.  

He is now a senior associate political analyst at the Centre for 

Policy Studies.  He has been frequently used as an analyst by 



32 

local and international media, government, political parties, 

policy institutes, academic institutions, foreign embassies and the 

corporate sector.  He writes regularly for a variety of 

publications.  He has a long history of political involvement in 

the United Democratic Front, the ANC and other political 

organisations.  Dr Zikalala advanced two reasons for not using 

Mr. Matshiqi as a commentator or analyst: 

5.23.1. First, for the period that Mr. Matshiqi was not attached to a 

research institute, Dr Zikalala said one should be careful 

about using him because he “does not have research 

capacity, absolutely doesn’t”. 

5.23.2.  Second, Dr Zikalala refused to allow Mr. Matshiqi to be 

used in relation to the debate on the succession within the 

ANC by virtue of a statement attributed to Mr. Matshiqi 

which Dr Zikalala interpreted as constituting incitement to 

violence. 

5.24. As will appear more fully below, other reasons for not using Mr. 

Matshiqi emerged during the course of evidence.  Mr. Lang was 

told by Mr. Phetoe that Mr. Matshiqi was being used too 

frequently.  In addition he had written an article in the Sowetan 

in which (on Mr. Lang’s recollection) Mr. Phetoe understood 

Mr. Matshiqi as saying “something about if the country goes 

on the current path … there could be a revolution”.  



33 

According to Mr. Lang, this was interpreted by Mr. Phetoe as 

Mr. Matshiqi “inciting revolution or saying there is a 

revolution or using scare tactics, something along those 

lines.”  In his evidence before the Commission, Mr. Phetoe 

stated that the concern was that Mr. Matshiqi had written an 

article claiming “that the country would be facing a civil war 

very soon”.  It was also mentioned by Mr. Phetoe that Mr. 

Matshiqi did not belong to a particular institution.  Mr Lang 

stated that he was not “at all happy with these reasons” save 

for the question of the frequency of use.  As far as affiliation to 

an academic institution was concerned, Mr. Lang did not think 

that this criterion was consistently applied nor did he regard it as 

an issue of overriding importance. 

5.25. As to the question of affiliation to an academic institution, Dr 

Zikalala simply assumed that this meant the absence of access to 

research facilities.  In Mr. Matshiqi’s case this was not correct.  

Prior to joining the Centre for Policy Studies, Mr. Matshiqi had 

wide access to research facilities.  Apart from this, however, the 

Commission was referred to examples of the inconsistent use of 

this criterion.  Other analysts, not affiliated to any particular 

research institution, were apparently used as commentators or 

analysts, without objection.  The names of Dr Somadoda Fikeni 

and Mr. Protas Madlala were mentioned in this regard. 



34 

5.26. The allegation that Mr. Matshiqi had expressed himself in a 

manner which fanned violence requires elaboration.  We deal 

below with what occurred.  For present purposes, however, it is 

important to stress that Dr Zikalala apparently feared the impact 

of what Mr. Matshiqi might say.  His concern was how such 

comments would influence people, especially “illiterate” people 

in Kwa-Zulu Natal. 

5.27. The article to which Dr Zikalala refers was published in the 

Sowetan on 24 October 2005 under the headline “CIVIL WAR 

WARNING”.  In relation to the conflict between Jacob Zuma 

and President Mbeki the article states that Mr. Matshiqi warned 

“if the current volatile situation continues, conditions for a 

civil war become fertile”.  A week later, however, and on 1 

November 2005, Mr. Matshiqi wrote his own article in the 

Sowetan clarifying what he said.  The relevant part of this article 

stated: 

“I argued that if we were in a country that was not as 
democratic and open as South Africa, I would say that 
the current conditions surrounding the Jacob Zuma crisis 
constituted circumstances – in their embryonic stage – 
that would lead to a coup or civil war. 

I added that we were fortunate our country is an open 
democracy, but warned, as reported in Sowetan on 
October 24, that ‘if the current volatile situation 
continues conditions for a civil war (may) become fertile’. 

The last part of my argument was – I assume for reasons 
of limited space – the portion that was quoted 
prominently in the article.” 

 



35 

5.28. Later in the same article, Mr. Matshiqi elaborated: 

“First, the difference between a prediction and a warning 
should be obvious.  I am not predicting a civil war but 
warning that in the absence of effective political 
management the situation may spiral out of control 
creating conditions which may indeed take the form of a 
civil war.” 

 

5.29. Significantly, Mr. Matshiqi’s article in the Sowetan was itself a 

response to criticism that his original (reported) comments had 

elicited.  A reasonable reading of Mr. Matshiqi’s own article 

does not, objectively viewed, amount to an incitement to 

violence.  More importantly, however, is the fact that the day 

after Mr. Matshiqi had been quoted in the Sowetan, he was 

interviewed on several radio stations including the SABC and 

other independent stations.  Dr Zikalala was obviously not aware 

of this.  The issues raised by Mr. Matshiqi were publicly 

ventilated on one of the SABC’s own stations.  The dire 

consequences that Dr Zikalala feared among the allegedly 

illiterate populous in Kwa-Zulu Natal were never realised.  This 

is not a question of being wise after the event.  We do not accept 

that there was a reasonable basis for the fear in the first place.  

But even if we are wrong on this score, it would not have 

constituted an acceptable reason on its own to exclude Mr. 

Matshiqi for commenting on the succession debate.  If his views 

were considered extreme or alarmist, they could have been 



36 

counter-balanced by opposing views or even by skilful 

elucidation by the presenter. 

5.30. A further incident concerning Mr. Matshiqi requires special 

mention.  He had been invited to provide comment and analysis 

on the judgment in the criminal prosecution of Schabir Shaik.  

That judgment was broadcast over three consecutive days by the 

SABC.  Without remuneration being provided, Mr. Matshiqi was 

invited to provide comment and analysis.  In the judgment, it will 

be recalled, Mr. Justice Squires found that there was a 

“generally corrupt relationship” between Mr. Shaik and Mr. 

Zuma.  This finding dominated debate throughout the country at 

the time and has continue to do so.  The profound implications if 

initially not charging Mr. Zuma and thereafter a judicial finding 

that he was party to a corrupt relationship continued to 

reverberate within the body politic.  Mr Matshiqi considered that 

the finding by Mr. Justice Squires meant that Mr. Zuma ought to 

be charged.  Dr Zikalala found this quite inappropriate: 

“… the day when judgment was passed on Schabir Shaik, 
Aubrey Matshiqi said on air, now it’s time for Zuma to 
be prosecuted on this issue.  I sent a note.  I said the 
Schabir Shaik thing is not about Zuma.  Aubrey Matshiqi 
must not bring the Zuma name in here because it’s the 
prosecutors who will decide whether they prosecute 
Zuma or not.  You don’t have to bring in Zuma in here.  
Concentrate on the issue of Schabir Shaik, don’t tell the 
public now that’s over with Schabir Shaik, now we will 
see what happens to Zuma.  Now you’re already building 
an opinion to ordinary people.” 

 



37 

5.31. What transpired is a matter of dispute.  Mr. Matshiqi informed us 

that he was literally taken off air and told not to return to the 

studio after this comment had been made.  Dr Zikalala denied 

giving an instruction for Mr. Matshiqi to be taken off air.  What 

is clear, however, is that Mr. Matshiqi did not return to the 

studio. 

5.32. We find Dr Zikalala’s intervention on this issue to be in conflict 

with the editorial policy requiring provision of a “full spectrum 

of opinion”.  It was a direct interference with the expression, not 

simply of a point of view, but one which has dominated political 

discourse in our country.  Such intervention, whether or not it 

resulted in Mr. Matshiqi being taken off air, is simply not 

objectively defensible. 

William Gumede 

5.33. Mr. Gumede is the author of a biography on President Mbeki 

entitled “President Mbeki and the Battle for the Soul of the 

ANC”.  Mr Gumede has a long history in journalism having 

written for several newspapers and acted as deputy editor of the 

Sowetan and senior editor at the Financial Mail.  He has won 

several awards for journalism.  He is a visiting research fellow at 

the Graduate School of Public and Development Management at 

the University of the Witwatersrand. 



38 

5.34. with regard to the use of Mr. Gumede as an analyst, Dr Zikalala 

stated that he had never given an instruction that he should not 

be used.  However, Mr. Gumede was discussed on line-

conference during which Dr Zikalala said the following: 

“I never said don’t use William Gumede.  I said to, I 
think to one editor, I said I have a problem with William 
Gumede.  I have not read his book because his book is 
based on sources.  Everything sources say, sources that, 
no, that’s not journalism.  Now I said to them look, you 
can use them but at your own risk but the man, the book 
itself is based on sources.  And for that information, I was 
about to employ William Gumede as one of my column 
editors.  But immediately when he wrote the book – about 
sources, I said this man is not reliable because he does not 
mention (his) sources.  In journalism if you have sources, 
I as an editor must know that those sources exist, they 
don’t exist in your head.”  

5.35. We are constrained to observe that for a person in Dr Zikalala’s 

position to pronounce so emphatically without having read the 

book in question, is remarkable.  Had he read the book, it would 

have been apparent that while use is made of undisclosed 

sources, it is also properly referenced so that the reader is able to 

determine at least those sources which are disclosed.  In the 

preface to the book, Mr. Gumede explains why he relied on 

undisclosed sources: 

“Many of my sources agreed to be interviewed on 
condition of total anonymity, while others were willing to 
talk provided that I did not attribute certain comments to 
them.  I have honoured their wishes, because the 
information and insight they provided was invaluable and 
would otherwise not have seen the light of day.” 

 



39 

This amounts to fairly standard journalistic practice, where a 

mixture of named and anonymous sources may be used to make 

a case.  The use of anonymous sources per se is not enough to 

discredit a journalist.  The SABC’s own Code of Conduct 

recognises the protection of a journalist’s sources as an incidence 

of journalistic freedom. 

5.36. We stress that we express no opinion on Mr. Gumede’s 

expertise.  We are not qualified to do so.  We state 

unequivocally, however, that the judgment passed on Mr. 

Gumede by Dr Zikalala was unfair.  While on the evidence it 

may be true that no instruction was given not to use Mr. 

Gumede, it is inevitable that when views of this sort are 

expressed by a man in Dr Zikalala’s position, they would be 

understood and interpreted as amounting to an instruction.  We 

are aware of a controversy concerning allegations of plagiarism 

against Mr. Gumede.  However, this issue was never mentioned 

by any witness in regard to Mr. Gumede’s use as a commentator 

or analyst. 

Paula Slier 

5.37. Paula Slier is a freelance correspondent who, at one stage, was 

based in the Middle East.  The SABC had a contract with her.  

She is a former award-winning SABC journalist.  At the time of 

Yasser Arafat’s grave illness, she happened to be in Ramallah.  



40 

There was uncertainty as to Mr. Arafat’s state of health.  He was 

hospitalised in Paris where certain medical reports were being 

released but it was uncertain, at least for a while, whether he was 

alive or dead.  Ms Slier had been filing reports from Ramallah 

concerning the state of Mr. Arafat’s health.  The then head of 

news, Ms Philippa Green, received a direct instruction from Dr 

Zikalala not to use Paula Slier.  So emphatic was this instruction 

that a not was placed on the system to the following effect: 

“URGENT NOTE:  ALL DESKS 

The MD of News, Dr Snuki Zikalala has directed that NO 
MATERIAL OR STORY SUPPLIED BY JOURNALIST 
PAULA SLIER should be used by SABC news desks until 
further notice.  Dr Zikalala says this instruction applies 
to all units of SABC news.” 

 

5.38. De Zikalala elaborated about his giving an instruction not to use 

Paula Slier.  It is important that his justification be quoted 

verbatim: 

“Paula Slier, I’ll give you an example.  Paula Slier, why I 
said we should not use Paula Slier.  What happened is 
that during the time of when Arafat passed away, when 
Arafat passed away Paula Slier used to work for us as a 
journalist and Paula Slier was much more biased towards 
what’s happening in Israel.  It was a Jewish war and 
especially the Middle East.  We knew exactly her bias 
because she once wrote an article justifying the 
separation of the Palestinians, which was very, very 
negative towards us.  From the movement where I come 
from we support PLO.  But she supported what’s 
happening in Israel.  And then I said to them Paula Slier 
we cannot use her on the Middle East issue because we 
know where she stands.  We need somebody who’s 
impartial.  We do have a correspondent there, I said lets 
use the correspondent … that person is impartial, does 



41 

not take sides.  Paula Slier on the Middle East issue we 
can bring in all the tapes that she’s written, she takes 
sides.  I’ve got that editorial responsibility to do that.  
That’s why I’m employed, to do checks and balance.  I 
said no, you can’t you can’t undermine the Palestinian 
struggle, you can’t.  for me it’s a principle issue.” 

 

5.39. We leave aside the question of whether or not Ms Slier had taken 

sides in the manner suggested by Dr Zikalala.  Even if she had, 

and we have no evidence to support this, the circumstances 

concerning Mr. Arafat’s state of health was not an issue which 

impacted upon Ms Slier’s opinions, if any, concerning the 

Middle East conflict.  Most importantly, however, was that the 

instruction was motivated by a political position adopted by Dr 

Zikalala which has no place whatsoever in a public broadcaster.  

For Dr Zikalala, it was a question of support for the PLO which, 

from the perspective of his “movement” was a matter of 

principle. 

5.40. We find that a direct instruction was given by Dr Zikalala not to 

use Paula Slier (for news reporting at least) for improper reasons.  

It was in direct conflict with the SABC’s policies and Code. 

Sipho Seepe 

5.41. Sipho Seepe is the Academic Director of Henley Management 

College.  He was previously Deputy Vice Chancellor of Vista 

University.  He has written widely on social and political issues. 



42 

5.42. Dr Zikalala stated that he had not given an instruction that Sipho 

Seepe should not be used as an analyst or commentator.  

However, the use of Sipho Seepe was discussed on the line-

conference.  Dr Zikalala stated on line-conference that a range of 

newspapers had stopped using Sipho Seepe completely.  

Business Day and the Star, according to Dr Zikalala “will never 

use Sipho Seepe”.  Dr Zikalala considered Sipho Seepe to be 

“very controversial”.  If he was going to be used, it was 

necessary to bring in somebody else.  Mr. Phetoe explained his 

understanding of why Dr Zikalala regarded Mr. Seepe as 

controversial.  Mr. Phetoe stated that Dr Zikalala’s concern was 

that Mr. Seepe had a disrespect for the Government and a 

disrespect for the President in particular.  When Dr Zikalala was 

recalled and this was put to him, it was not denied.  He 

considered Mr. Seepe’s articles as “not articles that were 

building this nation but articles that were undermining the 

President”.  Dr Zikalala said that his concern, therefore, was to 

ensure that there was a countervailing view where Mr. Seepe was 

used. 

5.43. Although not couched in the form of an instruction, it is 

important to appreciate the impact of an opinion expressed by Dr 

Zikalala on his subordinates.  They would not lightly challenge 

this view and would probably interpret it as tantamount to an 

instruction not to use Mr. Seepe. 



43 

5.44. We are also profoundly concerned that this attitude to Mr. Seepe 

should be conveyed because of his apparent disrespect of the 

Government and the President in particular.  It is not the role of 

the SABC to represent the Government or to improperly shield 

the Government from criticism. 

Moeletsi Mbeki, Elinor Sisulu and Trevor Ncube 

 

5.45. There was direct evidence that Dr Zikalala had given an 

instruction not to use Moeletsi Mbeki and Elinor Sisulu as 

analysts in relation to the crisis in Zimbabwe.  This was 

confirmed by Dr Zikalala.  His reason was that he considered 

both individuals to be out of touch with developments in 

Zimbabwe because they did not live there.  He accordingly had 

issued an instruction requiring Zimbabwean based analysts who 

had first-hand experience of developments within the country to 

be utilised. 

5.46. It is important that this issue be contextualised.  The 

circumstances giving rise to the instruction are recorded in a 

letter dated 6 April 2005 from Ms Green, then head of radio 

news to Dr Zikalala.  We reproduce the letter in full: 

“Dear Snuki 

I was extremely perturbed by events on yesterday’s 
Radio News line talk. 

I began by congratulating the Radio News team for 
covering the elections, and doing the establishing stories 



44 

about Zimbabwe in a fair, balanced and in-depth way.  
Although you agreed, you quickly added statements that 
among other things: 

1 Threatened to take action against myself and the 
National Bulletin Editor, Vusi Sithole for any 
‘opinion’ that is reported on Zimbabwe.  This is 
unclear.  I’m not sure what it means, because in 
fact our reporters have not expressed opinion.  
They have behaved as journalists throughout and 
brought pride to the SABC.  If your intention was 
to humiliate me in front of my whole staff for 
having done nothing wrong, then I take exception 
to this.  Perhaps your intention was to intimidate 
the staff into confusion about that they are and are 
not allowed to report on Zimbabwe.  This may 
indeed have worked given the queries I have had 
on what can be reported on Zimbabwe. 

2 You expressly forbade the views of members of 
civil society on the situation in Zimbabwe, naming 
two specific individuals: Elinor Sisulu and 
Moeletsi Mbeki.  Elinor Sisulu is an active 
member of civil society both here and in 
Zimbabwe.  She is married to a South African, 
and so lives here.  She is also an important writer 
in South Africa.  All of these factors make her 
voice on various matters, including Zimbabwe, a 
valuable one.  As for Mr. Mbeki, he is a former 
journalist and now businessman who also happens 
to be head of the SA Institute of International 
Affairs.  As such, his voice on Zimbabwe is also a 
legitimate insight into matters there, just as pro-
Zimbabwe government sentiments expressed in 
South Africa are a legitimate voice. 

3 You also informed our line talk that you had 
excised the voices of Zimbabwean Archbishop 
Pius Ncube and publisher Trevor Ncube from a 
TV report on Zimbabwe, and said that you held 
the same views about their voices on radio.  I 
cannot see how we can fulfil our public 
broadcasting mandate and agree to this.  
Archbishop Ncube, whatever we may think of his 
view, is the head of the Catholic Church in 
Zimbabwe.  The recent death of the Pope has 
shown the extent of the Catholic following around 
the world.  There is no doubt that the Archbishop 
represents an important constituency not only in 
Zimbabwe, but also in the region.  Barring his 



45 

views on the situation in his own country would 
then be equivalent to barring the views of 
Archbishop Desmond Tutu on social and political 
matters here. 

4 Our own editorial code and the goals that we in 
the news division set ourselves was to promote the 
voices of civil society in our news and current 
affairs programmes. 

5 I have consistently stressed the importance of 
balance, of allowing people the right to express 
themselves and allowing people the right to rely on 
the public broadcaster.  I have also stressed to our 
journalists the importance of establishing the 
truth when people make claims, as indeed has 
happened and will happen in Zimbabwe and in 
other places.  My public record shows that I have 
not erred in this quest, either in our own elections, 
in any other SADC election or indeed in most 
other stories we cover.  I have always asked our 
reports to follow up on an allegation as indeed was 
the case in Zimbabwe, and for our editors to check 
the facts.  At the same time I have tried not to 
suppress the voices of those who feel aggrieved by 
a situation.  That is precisely why no BCCSA cases 
were upheld against Radio News last year and why 
we received widespread accolades for our 
coverage of the SA elections. 

6 I object to the inference that I am anything less 
than professional and dedicated to the editorial 
code of the public broadcaster in my work, and I 
object especially to your threatening ‘action’ 
against me in front of my staff on no basis. 

In conclusion if your instruction was not to use Moeletsi 
Mbeki, Archbishop Pius Ncube, Trevor Ncube or 
Elinor Sisulu, all legitimate public figures, then I 
submit that it is so unreasonable to be 
unimplementable.  It would be morally wrong, 
professionally wrong, and ethically wrong, and 
violate not only our editorial code but the spirit of 
our Constitution. 

I would be grateful if you could clarify this. 

Thank you for your attention. 

Sincerely 
Pippa Green 



46 

Head of Radio News” 
 
 

5.47. This letter elicited a one sentence reply from Dr Zikalala the 

same day: 

“I don’t think that I will have the time and energy to be 
involved in such arguments.” 

 

 

5.49. media and human rights institutions.  It is a vast resource of 

information on Zimbabwe.  Ms Sisulu and members of the 

Coalition are regularly used by the international media to provide 

analysis and comment on the situation in Zimbabwe. 

5.50. Mr. Mbeki has substantial business interests on the African 

continent.  He is also a political analyst having been rated as one 

of the top analysts in South Africa by the Financial Mail.  He is 

the Deputy Chairperson of the South African Institute of 

International Affairs based at the University of the 

Witwatersrand.  The Institute has contact with the major parties 

in Zimbabwe.  Mr. Mbeki himself talks to Zanu PF and the MDC 

“quite regularly”. 

5.51. Dr Zikalala informed us that he had told Trevor Ncube 

personally that he could not be used on the SABC.  The reasons 

were as follows: 



47 

“I had lunch with him, I said Trevor Ncube, every Friday 
in his newspaper he smashes Zimbabwe, every Friday.  
So why should I give him a platform on my broadcast?  
Because he’s got an opportunity in his newspaper.  Let’s 
get another voice inside Zimbabwe.  I said let’s get a 
different voice, not a Mail and Guardian voice … I said 
Trevor … you should not be used because number one, 
every Friday, you smash Zimbabwe.  Now you take that 
information and give it to our people and your 
information is biased, it’s biased and it’s not balanced.” 

 

5.52. We express no view on whether Mr. Ncube is biased as alleged 

by Dr Zikalala.  Even if he is, this in itself ought not to operate as 

an absolute disqualification for use as an analyst or 

commentator.  His views can be appropriately interrogated or 

countered by others.  The fact that Mr. Ncube is able to express 

his views in the Mail and Guardian is certainly not in itself 

sufficient reason to exclude him from the public broadcaster, 

which has a different reach and responsibility. 

5.53. We find that there was an instruction given not to use Mr. Mbeki 

and Ms Sisulu for reasons which are not objectively defensible.  

We also find that Mr. Ncube was directly informed by Dr 

Zikalala that he could not be used for reasons which are not 

justifiable. 

Conclusions on the evidence of exclusion 

5.54. It is clear from the evidence that there are a number of instances 

in which instructions were given either not to use a particular 

analyst or commentator at all or to use a particular analyst for 



48 

limited purposes only.  In other instances, strong views were 

expressed about certain analysts which would reasonably be 

interpreted as tantamount to an instruction.  In the instances 

detailed above, we do not regard the reasons for such exclusion 

as being objectively defensible. 

5.55. In the course of evidence, we were presented with the names of 

other analysts allegedly the subject of exclusion.  The evidence 

in this regard was disputed.  In light of the fact that there are 

clear instances where such exclusions in fact took place, it is not 

necessary to debate other instances where the evidence is 

inconclusive. 

5.56. Our findings should not be seen in isolation.  Several witnesses 

referred to the phenomenon of self-censorship.  The view was 

expressed that the prevailing climate resulted in decisions being 

taken to avoid the censure, real or perceived, of Dr Zikalala.  We 

do not find these views exaggerated or implausible.  It is a matter 

of serious concern that several witnesses only gave their 

evidence to the Commission on conditions of anonymity because 

they feared the repercussions should the fact of their testifying 

become known.  An environment which induces fear is the 

antithesis of what a public broadcaster should be. 

5.57. High among the concerns about a “blacklist” is whether there is a 

systematic exclusion of individuals as expert commentators on 



49 

the unacceptable basis that they are critics of government policy 

or the President in one respect or another.  We could not 

establish this as a definitively consistent pattern, at least as 

regards those individuals whom Dr Zikalala had no problem in 

acknowledging were excluded (in one form or another) as 

experts, and whose cases are discussed in this report. 

5.58. It is therefore not possible to conclude, as some observers seem 

to suspect, that the reasons advanced by Dr Zikalala have been 

merely pretexts for a deeper and undue pro-government leaning 

on his part.  Likewise, it is not possible to discern any trend such 

as the individuals’ stance on the succession debate, or some other 

political issue.  The decisions in question, while undoubtedly 

politically motivated in some instances, defied classification into 

a coherent political trend. 

5.59. On the other hand, what does emerge is undoubtedly a 

worryingly narrow view of the range of permissible perspectives 

and qualities of what defines an individual as being approachable 

for comment and analysis.  In turn, this situation restricts the 

range of views available to South Africans who depend on the 

SABC to provide them with the information upon which they 

make their democratic choices. 

5.60. A wider view on the part of Dr Zikalala, at least in the cases of 

the individuals assessed in this report, would accord much better 



50 

with SABC’s mandate and policies.  It would go a long way 

towards assisting the broadcaster to serve as a forum for the 

diversity of views in the country, including a forum for 

individuals who, to greater or lesser degrees, have something to 

add to the content of current affairs programming, and the 

vibrant contestation of ideas and analyses in our democracy. 

6. THE ACCURACY OF THE MEDIA STATEMENT OF 20 JUNE 

2006 

6.1. In light of our findings, it becomes necessary to consider the 

accuracy of the media statement of 20 June 2006 in which it was 

denied that there had been any blanket ban on the use of individual 

commentators.  It is important that the genesis of the media 

statement be properly understood.  It was a direct response to the 

article which appeared in the Sowetan on 20 June 2006.  That article 

had made a very specific allegation that four named individuals, 

Karima Brown, Vukani Mde, Aubrey Matshiqi and William 

Gumede had been blacklisted.  One would have thought that any 

response from the SABC would have dealt with the position of 

these four individuals. 

6.2. Although the media statement was put out in the name of Mr. 

Kaizer Kganyago in his capacity as the spokesperson for the SABC, 

he had no personal knowledge of the facts contained in this 

statement.  Indeed, he had only been with the SABC for two 



51 

months.  It appears that the statement was drafted by Mr. Kganyago 

with assistance from others.  The statement was certainly shown to 

Dr Zikalala before it was published.  He gave the statement his 

approval.  It was also discussed with Mr. Mpofu.  He, however, had 

no personal knowledge of the facts.  In the result, the statement 

went out having been approved by Dr Zikalala as the only person 

with personal knowledge of the underlying facts. 

6.3. It is significant that prior to the release of the statement, Vuyo 

Mtembu, of the Communications Department sent an e-mail to Mr. 

Welch which was copied, inter alia, to Dr Zikalala that stated: 

“Thanks for the document on news rationale for choosing 
analysts for current affairs shows.  However we need to 
respond in the negative or affirmative to whether these 
analysts (Aubrey Matshiqi, Karima Brown, William 
Gumede and Vukani Mde) as reported in today’s 
Sowetan have been ‘banned’ by news and if so what was 
the reason behind these specific individuals being 
‘banned’” 

 

6.4. The request for specific information as expressed by Ms Mtembu 

was self-evident.  Yet the media release made no mention of the 

four individuals allegedly subject to blacklisting.  The matter 

came to a head when Mr. Kganyago was interviewed by Mr. 

Perlman.  Mr. Perlman who had direct experience of being 

instructed not to use Karima Brown and Aubrey Matshiqi was 

confronted with an ethical dilemma.  He was presented with an 

official statement by the SABC which he knew, from personal 

experience, to be untrue.  He had to decide whether to perpetuate 



52 

that untruth or to confront it.  He chose the latter.  In light of the 

evidence which has been produced before this Commission, we 

cannot fault him for doing so. 

6.5. Dr Zikalala was questioned on the contents of the media 

statement.  It was put to him that it was misleading by omission.  

It was suggested that had the media statement squarely admitted 

that instructions (or intimations) had been given concerning the 

four analysts and the reasons therefore, this Commission of 

Enquiry would have been unnecessary.  Dr Zikalala disagreed: 

“It’s not true that we banned people.  We said they 
cannot be used on these issues.” 

 

He went on to state: 

 

“No, it’s not misleading because it says clearly here that 
we have not imposed any bans on the use of individual 
commentators, they’ve not imposed any bans.  I was 
banned for five years, I know what banning is.  I was 
detained and banned for five years.  I was not to go to 
church, not to go to school, not to be in a gathering where 
there are five people.  There was a banning order which 
was brought to me.  That’s what’s called banning. … 
Banning means this person cannot be used.  But here I’m 
saying that Karima Brown cannot be used as an analyst.  
She is not an analyst.  But she can be used on the stories 
that she’s written.” 

 

6.6. We are unconvinced by this stance.  Ms Mtembu clearly 

recognised the need for a response on the four named individuals 

and the public was entitled to an explanation consistent with the 



53 

SABC’s own editorial principles of honesty, openness and 

transparency.  The media statement avoided the issue.  Indeed 

the matter was obfuscated by reference to the discussion 

document.  If there were objectively defensible reasons for 

excluding particular analysts or commentators, that is not 

something that the SABC ought to be ashamed of.  On the 

contrary, it has a declared policy on the use of analysts and it is 

entitled to enforce that policy.  What it cannot do, however, is 

exclude people for impermissible reasons.  We find that is 

precisely what occurred. 

7. FINDINGS ON THE FIRST ISSUE 

7.1. Paragraph 1.1 of our terms of reference requires us to ascertain 

the existence or non-existence of guidelines in respect of the 

utilisation of independent political analysts, commentators or 

experts and whether such guidelines are operational.  On this 

issue, the SABC has a broader officially approved policy on the 

use of guests, analysts and specialist commentators.  We further 

find that an additional set of detailed guidelines was drafted by 

Mr. Welch concerning the use of commentators, experts and 

analysts.  This document appeared to be a retrospectively 

generated initiative, formalising what up to then had been ad 

hoc, fragmented and inconsistent practices.  However, these 

guidelines – and any parallel or preceding practices that accord 

with them – have no official approved status unless and until 



54 

they are accepted by the Board which would be the judge of 

whether they accord with extant mandate and editorial policy.  

We find that practices that came to be present in general form in 

the unapproved guidelines were utilised to exclude certain 

persons as commentators or analysts.  The guidelines themselves 

were not formally operational at the time of the alleged 

“blacklisting” incidents. 

7.2. Paragraph 1.2 of the terms of reference requires us to determine 

whether these guidelines amounted to undue blacklisting or 

banning of analysts.  As indicated, the guidelines post-date the 

alleged undue exclusions.  Thus, the focus is on the manner of 

prior decision making, more fully described above, much of 

which was later crystallised in the guidelines.  The “blacklisting” 

actions have undoubtedly resulted in a form of exclusion that is 

not sustainable.  The precise terminology should not cloud the 

issue.  The underlying problem is the exclusion of particular 

individuals, either entirely or for particular purposes, for reasons 

which are not objectively defensible.  Whether one uses the label 

“blacklisting” or “banning” is beside the point.  The extent to 

which the guidelines (drafted after the event) conform with 

existing editorial policy, particularly the requirement of a “full 

spectrum” of views is potentially problematic inasmuch as they 

invoke the same justifications as the practices.  Thus the 

references in the guidelines to excluding “rival” media and 



55 

unaffiliated experts, involves a troubling narrowing of the 

spectrum of opinion. 

7.3. Paragraph 1.3 of the terms of reference focuses on the events 

which occurred on AM Live on 21 June 2006.  It was on that 

programme that Mr. Kaizer Kganyago presented the official 

SABC media statement and was contradicted on air by Mr. 

Perlman.  We have found that the SABC media statement did not 

accurately reflect the position or provide reasons that would 

justify the exercise of SABC power in this regard.  We have 

found that several persons were improperly excluded as 

commentators or analysts.  Mr Perlman’s position, therefore, was 

in conformity with the factual situation. 

8. THE MORALE WITHIN THE NEWS AND CURRENT AFFAIRS 

DIVISION 

8.1. The terms of reference for this part of the enquiry are inexact.  

The level of morale is inevitably subjective and will be based 

upon the individual’s peculiar experiences.  Our impressions are 

based upon the evidence we heard and should not be understood 

to be sweeping generalisations representing trends across the 

SABC as a whole.  This important proviso notwithstanding, what 

we did uncover does merit management and Board attention. 

8.2. We have already commented on the fact that several witnesses 

testified only on conditions of anonymity.  This, in itself, is a 



56 

disturbing phenomenon.  It suggests an atmosphere of fear and 

distrust which is scarcely conducive to the kind of open and 

rational debate expected with a public broadcaster.  By contrast, 

there were other witnesses who expressed surprise at the 

suggestion that morale might be low within the newsroom.  An 

issue of this sort, however, is not determined by a counting of 

heads.  One unnecessarily dissatisfied employee is one too many 

and we certainly encountered many more than one.  There was 

certainly sufficient evidence for us to conclude that the fears of 

victimisation expressed by the witnesses concerned were not 

exaggerated or implausible. 

8.3. The manner in which certain commentators or analysts were 

excluded, as described above, is itself cause for concern.  The 

circumstances in which this occurred are suggestive of a distrust 

within the news and current affairs hierarchy for those beneath 

them who are responsible for editorial decisions.  Where 

editorial autonomy at lower levels is compromised for reasons 

which are not objectively defensible, the working environment is 

compromised. 

8.4. In particular, Dr Zikalala appears to intervene at a micro-level 

inappropriate to his level of management.  This goes against the 

standards of the World Radio and Television Council which 

states that “the first way of ensuring that public broadcasting 

has enough autonomy is to distinguish, in its administrative 



57 

structure, between two levels of management:  day-to-day 

business, on the one hand, and general policies and long-term 

decisions, on the other hand”.  Dr Zikalala appears to have 

intervened in day-to-day business, plus in a seemingly ad hoc 

and inconsistent manner, and then belatedly attempted (via Mr. 

Welch) to develop policy guidelines in regard to these practices.  

The effect of this management style is that rather than voluntary 

(and presumably occasional) “upward referral” as outlined in the 

editorial policies, there is a downward micro-management which 

can only impact negatively on morale, initiative and an 

appropriate sense of ownership by executive4 producers, 

producers and presenters.  The top-down development of the 

subsequent guidelines is likely to be a factor in staff turnover, 

and particularly those witnesses who said they felt undermined in 

terms of their responsibilities and degree of authority in regard to 

their jobs.  This pattern runs against the observation by the 

Office of the Auditor General (OAG) in reviewing the Canadian 

Broadcasting Corporation in 2000.  ”Positive culture and 

continuous improvement depend on staff involvement and 

commitment”.  The OAG noted that some CBC employees 

“cited a lack of trust of employees on the part of 

management, coupled with a top-down approach to 

management”.  These issues are clearly also central to the issue 

of morale in the SABC newsroom. 



58 

8.5. Questions have been raised concerning whether or not the 

exclusions were politically motivated.  The intimation (as 

interpreted by Mr. Phetoe) regarding Sipho Seepe (alleged 

disrespect for the government and the President in particular) and 

the outright exclusion of Paula Slier (alleged support for Israel) 

suggest that those decisions, at least, were politically driven.  

Irrespective of the reasons for exclusion, it does not appear to us 

that the newsroom provides an environment in which people can 

safely articulate their views without fear of repercussion.  We 

were told that the effect on some employees is to keep their 

heads down and avoid any innovative thinking that could attract 

opprobrium from above. 

8.6. One incident in particular had disturbing connotations.  Jacques 

Pauw, the executive producer of Special Assignment told the 

Commission of an incident that occurred in July 2005.  Dr 

Zikalala had requested a copy of the Special Assignment 

programme due to be broadcast on the evening of 19 July 2005.  

the programme dealt with security at Johannesburg International 

Airport.  It transpired that the programme in question had been 

shown to three people from the office of the Presidency.  Mr. 

Pauw requested a meeting with Dr Zikalala because he regarded 

the showing of the tape to outsiders, prior to broadcast, as a 

serious breach of editorial independence.  Moreover, Mr. Pauw 

was not consulted or informed that any request for a pre-

screening had been made.  When he met with Dr Zikalala two 



59 

days later, Dr Zikalala refused to confirm or deny that the 

documentary had been shown to members of the Presidency.  His 

primary concern was to accuse Mr. Pauw of spying on him (by 

obtaining the names of his visitors) and threatening to institute a 

disciplinary hearing against him. 

8.7. Dr Zikalala did not dispute that the documentary had in fact been 

shown to members of the Presidency.  Nor did he dispute that 

this had occurred without prior consultation with Mr. Pauw.  It is 

quite clear to us that Dr Zikalala was more concerned at what he 

perceived to be improper spying on him by Mr. Pauw than the 

underlying issue.  In the result, the documentary was screened 

with alteration.  This incident suggests that Dr Zikalala was 

prepared to entertain outside interference even if, in the result, no 

such interference in fact occurred.  Although he explained to the 

Commission that he would not countenance outside interference, 

this was never explained to Mr. Pauw. 

8.8. There were many other instances where editorial staff did not 

receive what they considered to be adequate responses to their 

requests for explanations for the exclusion of particular analysts 

or commentators.  In some cases, this put them in the invidious 

position of having to explain to invited guests why the invitation 

was being cancelled.  The apparent failure by Dr Zikalala, either 

personally or through his subordinates, to explain the decisions 



60 

adequately in conformity with a culture of justification, is likely 

to have impacted negatively on morale. 

8.9. The Commission was presented with a considerable amount of 

documentary evidence emanating from the Sea Point SABC 

news office.  We took the view that the evidence, in the main, 

was beyond the terms of reference of our inquiry because it 

related to employment issues.  We accordingly did not hear oral 

evidence on these issues.  Nevertheless, we feel it important to 

state that there appear to be serious problems at the Sea Point 

office which, if true, are concerned with issues of political 

partisanship.  Although beyond our terms of reference, we 

strongly recommend to the GCEO that these issues be fully 

investigated. 

8.10. There is, in our view, a serious problem regarding the manner in 

which decisions are communicated.  In the various examples 

discussed, decisions were made by Dr Zikalala and channelled 

through the heads of news to the executive producers.  In some 

cases, the executive producers were uncomfortable with those 

decisions.  This is not surprising in light of our finding that they 

were not objectively defensible.  The impression is created of 

management by command in which there is little room to contest 

controversial decisions. 



61 

8.11. As is to be expected, those who were concerned with the low 

level of morale had experience, direct or indirect, of having to 

execute decisions with which they disagreed or in relation to 

which they had received no adequate explanation.  By contrast, 

we also heard evidence that Dr Zikalala is concerned to improve 

the quality of reporting and has taken active steps to do so, is 

passionate and committed and leads by example. 

8.12. There has been a disproportionate focus in this enquiry on AM 

Live where the issues giving rise to our appointment seem to 

have crystallised.  We have heard only limited evidence from 

other regions and cannot draw any conclusions relating thereto. 

8.13. In summary, although we are hesitant to pronounce upon matter 

of morale generally, we are firmly of the view that the manner of 

decision making in the context of excluding particular analysts 

and commentators, is counter-productive and destructive of good 

morale. 

8.14. Some employees felt that their own expertise was not being 

tapped in that outsiders were preferred over them to comment on 

current affairs issues.  While we do not pass judgment on the 

available level of expertise within the SABC, we make the 

general observation that editorial staff could all benefit from 

additional or specialised training to develop the qualities 



62 

required of expert analysts.  This would encompass training in 

the subject matter as well as the genre of current affairs. 

8.15. It is evident that while a measure of training has taken place at 

the University of the Witwatersrand, there does not appear to be 

a policy or strategy in place which could develop staff skills in a 

systematic and comprehensive way.  We are of the view that 

there is a particular need to train presenters to conduct interviews 

with experts.  We have already indicated that the focus of this 

enquiry has been on AM Live.  We stress, however, that there is 

a need for capacity building across the entire spectrum, and 

particularly, the African language programmes. 

9. INTERNATIONAL BEST PRACTICE 

Introduction 

9.1. Most public Broadcasters – like the SABC – see themselves as 

reflecting all relevant views in their society.  Thus, the Canadian 

Broadcasting Corporation (“CBC”) declares:  “The CBC would 

fail to live up to its mandate if, in the attempt to upset no one, 

to disturb no institution, it undertook to limit the 

comprehensiveness of its reporting of contemporary society”.  

The CBC further holds in regard to :guest commentators” that 

“the CBC’s concern is to ensure the presentation of a wide 

spectrum of opinion, particularly when the matter is sharply 

controversial…” 



63 

9.2. The SABC’s current policy on the use of guests, analysts and 

specialist commentators is couched at the level of generality.  It 

does not indicate how the selection of particular analysts is to be  

made nor does it elaborate on the diversity of situations in which 

analysts and experts might be utilised.  With increasing problems 

concerning the use of analysts and questions being asked about 

why certain individuals had been excluded, Dr Zikalala 

instructed Mr. Welch to draft guidelines based upon international 

experience.  It transpired, however, that Mr. Welch did not have 

regard to any particular international standards. 

9.3. International experiences need to be understood in their 

particular contexts rather than uncritically imported to the 

SABC.  The examination of international experience is more a 

matter of abstracting deeper principles and systems which may 

have some national resonance rather than mechanistically 

imitating something that carries the label “best practice” but 

which may not be appropriate. 

9.4. Most leading public broadcasters operate by policy and principle, 

which in turn requires that their staff must be fully conversant 

with current editorial policies.  Following the Hutton Enquiry at 

the BBC, that broadcaster has not instituted a Journalists’ 

College.  Employees are required to take online modules that test 

their knowledge of editorial policies.  The onus is on staff to 

undergo this training and it is presumed that they have done so.  



64 

In other words, ignorance of policy is not regarded as an excuse 

in the event of problems arising. 

9.5. Expert commentators are most relevant in regard to news and 

current affairs programming.  However, the Australian 

Broadcasting Corporation (“ABC”) recognises that besides 

specific news and current affairs programmes, other “factual 

programmes” such as sports and history are relevant to the issue.  

Experts are seen to add credibility and authority to news stories 

going beyond the journalists who should be presenting a 

balanced picture of events and not influenced by their personal 

leanings.  The role of the presenter, however, should not be 

underestimated.  Presenters ought to have the knowledge and 

skill to interrogate experts in a meaningful manner in order to 

enhance the understanding of the story or event being 

commentated upon, not least so that experts are not by default 

signalled to be infallible or without perspectives, but rather that 

multi-faceted perspectives can emerge over time and with 

diverse experts being properly interviewed. 

Selection standards and disclosure 

9.6. The broad standard for experts in some international cases is that 

there should be representativity, in recognition of a plurality  of 

views, on a given issue. 



65 

9.7. Thus, the ABC Code of Practice (July 2004) states that there 

should be balance, through the presentation of the “principal 

relevant viewpoints” on matters of importance.  This Code notes 

that requirements may not always be reached within a single 

programme or news bulletin, although the goal is to achieve this 

“as soon as possible”.  ABC has a policy on the use of specialist 

commentators, requiring “a range of views on significant issues 

over time, ensuring the broadcast and publication online of a 

diversity of perspectives.  To achieve this programme makers 

should use a number of different commentators and 

analysts”. 

9.8. For the BBC, this amounts to presenting an ongoing 

conversation which may well sometimes include, according to its 

editorial guidelines, “people whose views may cause serious 

offence to many in our audiences”.  The Corporation adds:  

“We must be convinced, after appropriate referral, that a 

clear public interest outweighs the possible offence”. 

9.9. The ABC Code says that a value is “fairness” which means that 

there should be balance and impartiality, and a wide range of 

perspectives, none being unduly favoured over others, and 

content that does not misrepresent viewpoints.  However, it does 

go on to say that, as regards journalists, t his part of the Code 

“does not require them to be unquestioning, nor to give all 

sides of an issue the same amount of time”.  Further, it adds 



66 

that “news values” and “news judgments” are a material 

consideration in reaching decisions. 

9.10. In other words, the wider principle in these cases is a diversity of 

sources, including even “offensive” ones, although not 

presenting them in some kind of artificial parity. 

9.11. Another dimension of selection concerns not just diversity, but 

also the degree of expertise.  Experts may differ from non-

experts in terms of their development, training, reasoning, 

knowledge, social support, and innate talent.  The challenge is to 

apply such distinctions in regard to assessing experts’ knowledge 

and ability to perform within their domain of expertise.  Once 

again, international practices in regard to expert knowledge 

demonstrate that substantial scrutiny should be at stake in regard 

to the credibility of commentators secured for current affairs 

programming.  Like the SABC’s existing policy, other public 

broadcasters stress the importance of disclosing any vested 

interests of “experts”.  Several go further, however.  Senior staff 

at the BBC advise that presenters also need to disclose the 

background, affiliations and inclinations of an expert.  Likewise 

with the ABC.  The rationale is to contextualise, rather than 

disqualify, individuals – even if they are private (unaffiliated) 

consultants – who may feature as experts on particular 

programmes. 



67 

Editorial processes and authority 

9.12. If there are guidelines for the use of experts, the question of 

accountability arises in regard to their use.  This would seem to 

be part of general systems of responsibility and authority.  

According to the ABC, “subject to normal editorial 

management and controls”, programme makers are responsible 

both for making the programme and for exercising editorial 

judgment.  Like the SABC’s Code, it says that “upward referral” 

should happen if there are problems or doubts.  If this does not 

happen, the producer is responsible for the editorial decision 

made (presumably as to whether the decision complies with, or 

contradicts, the policy guidelines). 

9.13. A senior ABC official interviewed on behalf of the Commission 

stated that it is practice at that broadcaster that decision-making 

should be pushed down to the lowest appropriate level.  

Responsibility is therefore located at the level where decisions 

are made.  The ABC says it requires programme makers and 

editorial managers to exercise professional judgment in applying 

editorial policies, appropriately – especially in those cases where 

the lines of demarcation are less clear-cut.  It adds that it is 

appropriate to impose a test of reasonableness on the detailed 

application of editorial policies. 



68 

9.14. One additional area of accountability is in regard to pre-approval 

by senior levels of the editorial hierarchy.  This arose in the 

“sexed up” dossier report by the BBC’s Andrew Gilligan in 

2003, who accused the UK government of using exaggerated 

intelligence they knew to be untrue in order to hype the case for 

war in Iraq.  The Hutton Inquiry (2003) said that the subject was 

of such importance and gravity, that the BBC should not have 

allowed the broadcast without seeing the script first and 

considering whether to approve it.  The BBC’s own inquiry by 

Ronald Neil (2004) said that a proper process had been in place 

“but was not then followed”.  It stated:  “A core script was 

properly prepared and cleared in line with normal 

production practices in place at the time, but was then not 

followed by Andrew Gilligan”.  The Neil report said that:  Live 

‘two ways’ reports (in which a presenter interacts live with a 

reporter) were still an important part of modern broadcasting but 

“they are normally inappropriate for breaking stories 

containing serious and potentially defamatory allegations”.  

The same might be said of what is appropriate discussion by 

experts in current affairs programming.  However, there are 

important differences between the Gilligan case and the current 

affairs programming under focus by this Commission.  First, the 

Gilligan case concerned the immensely significant allegation that 

a country at war had been lied to in order to go into war.  Issues 

like this are not the staple fare of news and current affairs 



69 

programming and certainly not remotely similar to the kinds of 

cases dealt with by this Commission.  Second, and more 

significantly, the Gilligan case entailed the conduct of an 

employee of the BBC (Gilligan himself).  By contrast, it does 

seem unrealistic, if not draconian, to vet in advance a script of 

what an expert (unattached to the SABC) is going to say.  Unlike 

reportage such as that by Andrew Gilligan, concerning a major 

confidential briefing by a source on a matter of substantial 

sensitivity and controversy, the nature of current affairs is more 

dynamic and improvisational. 

9.15. What does emerge from international experience is that the 

extent of delegation of editorial control needs to be clear.  The 

ABC’s policy guidelines say that if a programme “is 

controversial or likely to have an extraordinary impact”, the 

most appropriate senior manager should be notified in advance, 

even where specific editorial guidance is not being sought. 

9.16. At no credible public broadcaster is generalised pre-approval 

required of executive producers’ choices of experts in current 

affairs.  On particularly controversial topics this might be a 

matter of either compulsory or voluntary upward referral.  The 

initiative for this, however, lies with the individual editor 

concerned and there is thus accountability for the decision made 

rather than a system in which prior permission is required.  

Normally the editorial decision-making autonomy and authority 



70 

of the executive producers, working within policy guidelines, is 

respected. 

Monitoring and review 

9.17. Editorial policies without any monitoring and review, risk 

becoming little more than wish lists.  This applies no less to 

policies on experts. 

9.18. The ABC is one public broadcaster that is subjected to external 

audit every three years, and which as a result has also introduced 

its own (more frequent) monitoring and review system.  It is 

currently developing a monitoring system to assess precisely 

how the ABC lives up to its policy requirements of diversity and 

disclosure in regard to experts.  The Canadian Broadcasting 

Corporation also undergoes audits by that country’s Office of the 

Auditor General.  These aspects of monitoring, in turn leading to 

review, are valuable features of international experience, and 

could profitably be applied to the use of experts.  Such 

monitoring is something that could be undertaken by the SABC 

News Research which could update and expand its list of 

appropriate experts. 

Culture and grievances 

9.19. It is evident that policy guidelines are an essential element in the 

running of an organisation and fulfilment of its purpose.  Staff 



71 

need to know about such provisions.  However, it is also clear 

that there are limits – that continuous elaboration of more and 

more policy is not a complete panacea for problems.  First, there 

is a danger of policy overload, where there is simply too much 

for any individual to absorb and apply, even when there is 

extensive training.  Second, it creates a culture that can stifle 

innovation and creativity, and paralyse behaviour.  In light of 

these two points, the idea of elaborated guidelines to 

complement the existing SABC broad policy on use of experts 

will not necessarily resolve the problems.  If it is to make a 

difference, however, rather than being envisaged as adding 

further controls and rules, it should be a basis for generating 

consensus on the role of SABC regarding the use of experts. 

9.20. One would not want a situation where every decision sees the 

would-be decision maker scurrying back to a “policy” bible to 

see what can be justifiable by reference to the text.  Instead, 

policy should also be enabling and  empowering, not only 

constraining and regulating.  It can and should not only guide as 

to what should not be done, but also what can and may be done.  

Recognising this is to encourage the development of an 

organisation where there is a culture of broad and basic 

consensus and trust, a result of which would be that more 

specific policy and its interpretations flows organically from 

shared values. 



72 

9.21. Relevant here is the assessment of the CBC by the Office of the 

Auditor General:  “a creative organization survives on the 

basis of its ability to attract, retain and motivate its creative 

talent, and to foster the development of young talent.  This 

can be promoted by encouraging staff participation and 

recognizing their creative contributions and excellence.  Our 

discussions with CBC staff and management indicate that 

cultural change in this area requires further visibility and 

support from senior management.”. 

9.22. At the same time, it would be naïve to ignore the fact that even 

with such a trust-based and value-driven scenario (something 

that the SABC could still make much progress upon), there will 

be major differences.  The challenge then is to find ways to 

accommodate them.  The SABC could profitably consider a 

process or mechanism whereby tensions in editorial decisions 

can be openly vented and thoroughly canvassed, even if the 

editorial chain of authority remains – as it should – in place.  At 

the very least, the 1999 recommendation of the International 

Federation of Journalists (IFJ) could be considered:  “There 

should be regular meetings between the top managers and 

the representatives of the editorial staff to discuss matters 

affecting programming policy and editorial content”.  The IFJ 

further adds that ”(t)he editorial staff has the right to 

participate with management in the joint development of 



73 

editorial codes/guidelines”, and that editorial staff have a right 

to be heard on matters concerning editorial policy; 

Conclusion 

9.23. The international experience reviewed above constitutes valuable 

food for thought for the SABC going forward from the 

“blacklisting” controversy.  There are distinctions between the 

uses of experts in current affairs and other genres, and the 

recognition that various (possibly conflicting) criteria come into 

play: representativity (including “offensiveness”), actual 

expertise, and the extent to which entertainment values (drama, 

conflict) are present.  There are often biases towards certain 

social groups, which policy can address, but there is also a 

caution against hard quotas.  The selection criteria for credible 

sources (in this case experts) can be elaborated, and guidelines 

for how they are actually identified and treated on air.  Editorial 

systems of upward referral, but also of editorial autonomy as 

well, have been reviewed.  The importance of monitoring the use 

of experts – and upgrading policy and systems accordingly – has 

been noted.  Lastly, the need for conflict resolution procedures 

has been touched upon. 

9.24. Several other areas arise from international experience where the 

SABC can gain value, coming particularly from the BBC’s 

response to the Neil Report into the “sexed  up” dossier case.  



74 

The first is that the Neil Report recommended that the 

broadcaster be open about mistakes, willing to learn from them 

and unambiguous about apologising for them.  In addition, and 

as accepted by the organisation, it should develop a “culture of 

learning from the reporting of difficult stories and from 

instances where mistakes have been made”.  The BBC 

Governors agreed with the Neil panel’s view that learning from 

events when things go wrong was a sign of organisational 

strength not weakness.  Further, the BBC’s response was that 

“the Neil Report will become required reading for all current 

and future BBC journalists, their managers and Governors”.  

Finally, the report recommended the importance of continuous 

training. 

9.25. These are all aspects that the SABC may wish to take into 

account as it moves forward to greater clarity in interpreting and 

actualizing its mandate in regard to the issue of experts and 

current affairs programming, and in communicating problems to 

the public. 

9.26. It will be apparent from the aforegoing that the guidelines 

produced by Mr. Welch on the instruction of Dr Zikalala are,  in 

our opinion, inadequate.  Apart from not drawing on 

international experience, they contain aspects which we have 

been unable to locate in any other public broadcaster.  In 

particular, the notions of avoiding “independent experts” and 



75 

those from “rival media” are not something that we have found 

elsewhere.  This is scarcely surprising.  The underlying 

supposition that experts unaffiliated to a university or research 

institution have no research capacity is by no means axiomatic.  

It may indeed apply in certain cases but it cannot be adopted as a 

guideline in all cases.  The notion of avoiding individuals from 

“rival media organisations” is seeming without precedent.  

Again, this is unsurprising because it is somewhat artificial to 

regard newspapers in particular as a rival to the public 

broadcaster.  We have also noted the fact that the guidelines have 

thus far not been widely circulated or debated among the actual 

SABC staff members at the operational level.  As noted earlier, 

the two provisions cited in this paragraph seem to narrow down 

the requirement of a “full spectrum” of views stipulated in the 

existing policies. 

10. RECOMMENDATIONS 

We make the following recommendations: 

10.1. No instruction to: 

10.1.1. exclude a particular analyst or commentator; or 

10.1.2. use a particular analyst or commentator only for a particular 

purpose; or 



76 

10.1.3. use a particular analyst or commentator subject to any 

conditions; 

should be given without proper motivation in accordance with the 

SABC’s mandate and policies. 

10.2. Every instruction described in paragraph 10.1 above, shall, if 

contested, and if the matter remains unresolved, be subject to 

upward referral to the editor-in-chief. 

10.3. Any person who receives an instruction described in paragraph 

10.1 above, shall be entitled to request the reason for such 

instruction in writing and such reasons shall be furnished without 

delay. 

10.4. These points should all be incorporated into the editorial policies 

by the Board, and additional and ongoing efforts should be made 

to ensure the familiarisation of staff with the editorial policies. 

10.5. Specific instructions ought not to be in the realm of the Group 

Executive: News and Current Affairs, whose function should be 

restricted to the level of general policy and strategy.  The job 

description should be clarified in this respect.  Where micro-

management of lower levels of the news hierarchy is based on a 

lack of trust in the competence of such levels, this needs to be 

addressed by empowering such ranks with adequate training to 

do their jobs rather than enforcing controls after the event. 



77 

10.6. Development of elaborated guideline policies on the use of 

guest, commentators and analysts should follow a process akin to 

that giving rise to the existing policies.  This requires extensive 

consultation, both within and outside the SABC.  Certain 

strictures in the current document appear to contradict the 

SABC’s mandate and general policies, and could lead to undue 

exclusions, and thus need to be qualified or excised. 

10.7. Without becoming artificially quota-based, an annual or bi-

annual audit on the use of commentators and analysts should be 

conducted (possibly by News Research).  The Board needs to 

provide oversight of this and make recommendations in relation 

to the findings of any such audit. 

10.8. Presenters should, where appropriate, be trained on how to 

interview analysts and commentators.  SABC employees should 

be deployed to develop specialist expertise so as to constitute an 

additional resource in regard to providing the public with 

informed analysis. 

10.9. The position of GCEO as the editor-in-chief should be 

reinforced.  The position ought to be commensurate with the 

high trust reposed on the incumbent.  While not requiring day-to-

day editorial decisions, we recommend that the GCEO – 

10.9.1. establish a forum comprising senior management in news 

and current affairs to meet at regular intervals; 



78 

10.9.2. receive general feedback on the operations, direction and 

content of news and current affairs; 

10.9.3. institute monitoring systems, possibly by the establishment 

of a dedicated position, to monitor policy compliance; 

10.9.4. give direction where appropriate. 

10.10. The Board should take close cognisance of the concerns about 

the particular management style of Dr Zikalala as outlined in this 

report particularly regarding problems of communication and the 

inappropriately narrow interpretation of the SABC’s mandate.  

As custodian of the SABC’s mandate, the Board – without 

becoming embroiled in management issues – needs continuously 

and publicly to emphasise that the Corporate is the property of 

all South Africans.  Accordingly, the Board’s leadership should 

encourage SABC personnel to recognise their accountability to 

the public at large in terms of programming, ethos and 

presentation of a full spectrum of views and discourse within the 

country.  In these ways, the Corporation can move forward from 

the damaging incidents around the “blacklist” controversy. 


